آرامگاه امامزاده یحیی
نوشته شده توسط : badsa

آرامگاه امامزاده یحیی

آرامگاه یحیی بن زید بن علی بن الحسین در نزدیک روستای میامی قرار دارد، این آرامگاه در دامنه کوه ساخته شده است و گنبد آجری آن متعلق به قرن دهم هجری قمری می باشد. در اطراف آرامگاه سنگ قبرهای قدیمی زیادی مربوط به سال ۹۸۱ هجری قمری وجود دارد.


زندگی نامه امامزاده یحیی (ع)

امامزاده یحیی (ع) از فرزندان زید و از نوادگان امام زین العابدین است.مادرش ربطه دختر ابی هاشم عبدالله بن محمد حنیفه می باشد که در سال ۱۰۷ هجری قمری به دنیا آمد و بعد از ۹۰ سال مبارزه بر علیه بنی‌امیه به دلیل نداشتن امنیت جانی از نینوا به مدائن رفت و از آنجا به خراسان هجرت نمود و سرانجام در جوزجان از توابع خراسان قدیم واقع در افغانستان کنونی در سال ۱۲۵ هجری قمری در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید.

 

حیاط آرامگاه امام زاده یحیی 

 

حیاط آرامگاه امام زاده یحیی

میامی (آرامگاه امزاده یحیی) در بخش رضویه قرار دارد که در این مکان امام زاده یحیی‌بن حسین بن زید (ع) یکی از فرزندان زید بن علی بن حسین (ع) مدفون شده است. ایشان که حسین نام داشته دارای چندین فرزند بوده که یکی از آنها به نام یحیی با کنیه ابوالحسن شناخته میشد. ایشان در سال ۲۰۹ هجری قمری در بغداد دار فانی را وداع گفته است.

ساختار آرامگاه امامزاده یحیی

آرامگاه امامزاده یحیی دارای پلکان های عریضی است که در شیب بلندی ایجاد شده است. این بنا شامل رواقی چهار ضلعی، گنبد فیروزه ای رنگ دو پوسته، مناره های طرفین ورودی و کتیبه ای سنگی بر بالای در آن در سال ۹۳۷ هجری قمری است و مقارن با سال های اولیه حکمرانی شاه طهماسب صفوی بنیانگذاری شده است.

 

توسعه و بازسازی آرامگاه امام زاده یحیحی 

توسعه و بازسازی آرامگاه امام زاده یحیحی

امکانات آرامگاه امامزاده یحیی

در مجاورت بنای بقعه امکاناتی از جمله اتاق ، محل اسکان موقت و فروشگاه برای زائران تور مشهد در نظر گرفته شده است. در نزدیکی بنا، چشمه آب معدنی در دامنه کوه جریان دارد. امروزه این مکان به عنوان زیارتگاه و تفریحگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ فرش اطراف این بنای مرکزی همواره محل اطراق مناسبی برای علاقمندان این امامزاده است.

طرح توسعه آرامگاه امامزاده یحیی

طرح جامع توسعه اماکن این آستانه مقدسه در محدوده ای به وسعت ۵۵ هکتار توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در حال اجرا می باشد که زائر سرا، کشتارگاه جهت نذورات، آشپزخانه عمومی، فروشگاه و محل اسکان موقت پیش بینی شده است.

موقعیت آرامگاه امامزاده یحیی

آرامگاه امامزاده یحیی در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد و در یک کیلومتری روستای میامی قرار دارد.

 

منبع

 

آرامگاه امام زاده یحیی





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: